top of page

7x waarom pijneducatie in VR gegeven zou moeten worden.

Hoewel de technologie nieuw op de markt is, zijn er steeds meer aanwijzingen dat het gebruik van VR voor pijneducatie vele voordelen biedt voor patiënten en zorgverleners. In deze blog bespreken we zeven redenen waarom pijneducatie in VR gegeven zou moeten worden.


1. Patiënten begrijpen beter hoe pijn ontstaat


Patiënten worden in staat gesteld om te leren en te ervaren wat er in hun lichaam gebeurt, en kunnen deze kennis direct toepassen op hun eigen situatie. Een beter begrip van pijn levert een effectiever behandeltraject op, ook in combinatie met andere interventies. De patiënt begrijpt de pijnklacht beter. Goede educatie motiveert patiënten om zich in te zetten voor een behandeling en kan voorkomen dat een pijnklacht chronisch wordt.


2. VR bevordert het leren van patiënten


Een van de voordelen van VR is dat het een interactieve en meeslepende ervaring biedt. Het heeft een positief effect op de motivatie en het enthousiasme van de patiënt om deel te nemen aan de pijneducatie. Hierdoor kan de patiënt meer openstaan voor nieuwe informatie en deze beter opnemen.


3. Borging van de kwaliteit door standaardisering


De VR-applicaties bieden een gestandaardiseerde manier van educatie, waardoor de kwaliteit van de educatie geborgd kan worden en niet meer afhankelijk is van externe omstandigheden. De pijneducatie van Reducept Educatie is ontwikkeld door pijn expert en GZ-psycholoog Louis Zantema & gezondheidswetenschapper Margryt Fennema, en is gebaseerd op wetenschappelijke methoden en hun jarenlange ervaring in het veld.


4. Richtlijnzorg & wetenschappelijk bewezen methode


Pijneducatie is een belangrijk onderdeel van de behandeling van chronische pijn, en wordt ook aanbevolen in de richtlijnen voor zorgverleners. Onderzoek toont aan dat pijneducatie de pijnbeleving van patiënten kan verminderen, de kwaliteit van leven kan verbeteren en het gebruik van medicatie kan verminderen. Wetenschappelijk onderzoek laat eveneens zien dat VR bij chronische pijn positieve effecten heeft.


5. Tijdswinst voor de behandelaar


Door pijneducatie te geven in VR kunnen behandelaars tijd besparen. In plaats van dat de behandelaar iedere keer de educatie zelf moet geven, kunnen patiënten de VR-educatie zelfstandig of onder begeleiding van een assistent bekijken. Dit kan de werklast van behandelaars verminderen, waardoor ze meer tijd kunnen besteden aan andere aspecten van de zorg.


6. Separaat declarabel voor de zorgverlener


Pijneducatie in VR is separaat te declareren voor een brede doelgroep in de reguliere zorg.


7. Gebruiksvriendelijk voor behandelaar en patiënt


Ten slotte is VR voor pijneducatie ook gebruiksvriendelijk. Daarnaast kan de VR-applicatie ook gemakkelijk geüpdatet worden, waardoor de educatie altijd up-to-date blijft.


Meer informatie?


In conclusie biedt het gebruik van VR voor pijneducatie vele voordelen. Mocht je meer informatie willen over hoe je pijneducatie in VR zou kunnen inzetten binnen jouw praktijk, helpen onze experts je graag verder. Neem gerust contact op met onze Accountmanager Martijn Schwarte via martijn@reducept.com of 0634584105.

Bronnen:


Ahmadpour, N., Randall, H., Choksi, H., Gao, A., Vaughan, C., & Poronnik, P. (2019). Virtual Reality interventions for acute and chronic pain management. The international journal of biochemistry & cell biology, 114, 105568.


Gatchel, R. J., McGeary, D. D., McGeary, C. A., & Lippe, B. (2014). Interdisciplinary chronic pain management: past, present, and future. American Psychologist, 69(2), 119.


Kuipers, D. A., Terlouw, G., Wartena, B. O., van't Veer, J. T., Prins, J. T., & Pierie, J. P. E. (2017). The role of transfer in designing games and simulations for health: systematic review. JMIR Serious Games, 5(4), e7880.


Kuipers, D. (2019). Design for Transfer: figural transfer through metaphorical recontextualization in Games for Health.


Louw, A., Diener, I., Butler, D. S., & Puentedura, E. J. (2011). The effect of neuroscience education on pain, disability, anxiety, and stress in chronic musculoskeletal pain. Archives of physical medicine and rehabilitation, 92(12), 2041-2056.


McCracken, L. M., & Vowles, K. E. (2014). Acceptance and commitment therapy and mindfulness for chronic pain: Model, process, and progress. American Psychologist, 69(2), 178.


Moseley, G. L., & Butler, D. S. (2015). Fifteen years of explaining pain: the past, present, and future. The Journal of Pain, 16(9), 807-813.


Smits, M.L.M., Vries, de M., Garms, L, Delcliseur, H., Kallewaard, J.W., Geurts, J., Lier, E.J., & van Goor, H. (2019). Efficacy, Acceptability, Tolerability and Feasibility of a Therapeutic Virtual Reality Application on Improving the Quality of Life in Non specific Chronic Low back Pain Patients. Unpublished clinical trial.


Vanhaudenhuyse, A., Gillet, A., Malaise, N., Salamun, I., Grosdent, S., Maquet, D., ... & Faymonville, M. E. (2018). Psychological interventions influence patients' attitudes and beliefs about their chronic pain. Journal of traditional and complementary medicine, 8(2), 296-302.


7x waarom pijneducatie in VR gegeven zou moeten worden.

Comments


bottom of page